PROGRAM SZKOLENIA: "Przygotowywanie wniosków o dofinansowanie w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Plus (EFS+) na lata 2021-2027"
Czas trwania: 40 godzin (5 dni po 8 godzin)
Grupa docelowa: Pracownicy instytucji publicznych, organizacji pozarządowych, przedsiębiorstw i innych jednostek, które planują aplikować o środki w ramach EFS+.
Dzień 1: Wprowadzenie do EFS+ i podstawy aplikowania (8 godzin)
1. Wprowadzenie do Europejskiego Funduszu Społecznego Plus (EFS+)
– Cele i priorytety EFS+ na lata 2021–2027.
– Główne obszary wsparcia (m.in. zatrudnienie, edukacja, wykluczenie społeczne).
– Typy beneficjentów i odbiorców wsparcia.
Efekty uczenia się:
– Uczestnik zna cele i priorytety EFS+ oraz kluczowe obszary wsparcia.
– Uczestnik potrafi wskazać potencjalne możliwości finansowania dla swojej organizacji.
2. Podstawy aplikowania o środki EFS+
– Struktura i logika wniosków o dofinansowanie.
– Wymagania formalne i merytoryczne.
– Dokumenty programowe i wytyczne.
Efekty uczenia się:
– Uczestnik rozumie strukturę wniosków o dofinansowanie w ramach EFS+.
– Uczestnik potrafi zidentyfikować wymagania formalne i merytoryczne.
3. Wytyczne dla wnioskodawców
– Interpretacja wytycznych programowych.
– Określanie zgodności projektu z celami i priorytetami programu.
– Wskazówki dotyczące czytania i analizowania dokumentów.
Efekty uczenia się:
– Uczestnik potrafi przeprowadzić analizę zgodności projektu z wytycznymi EFS+.
– Uczestnik zna źródła informacji pomocne w procesie aplikowania.
Dzień 2: Tworzenie koncepcji projektu (8 godzin)
4. Identyfikacja potrzeb i definiowanie celów projektu
– Analiza problemów i potrzeb beneficjentów.
– Formułowanie celów głównych i szczegółowych projektu.
– Wskaźniki rezultatów i produktów.
Efekty uczenia się:
– Uczestnik potrafi przeprowadzić analizę potrzeb i problemów beneficjentów.
– Uczestnik umie definiować cele projektu zgodnie z wymogami EFS+.
5. Opis działań projektowych
– Tworzenie planu działań w projekcie.
– Harmonogram realizacji projektu.
– Dobór narzędzi i metod do osiągnięcia celów.
Efekty uczenia się:
– Uczestnik potrafi opracować logiczny plan działań projektowych.
– Uczestnik zna zasady tworzenia harmonogramu i dobierania narzędzi.
6. Partnerstwa i współpraca w projektach EFS+
– Tworzenie partnerstw w projektach współfinansowanych.
– Podział ról i obowiązków w ramach partnerstwa.
– Dokumentacja i formalności związane z partnerstwami.
Efekty uczenia się:
– Uczestnik rozumie znaczenie i zasady tworzenia partnerstw w projektach EFS+.
– Uczestnik potrafi przygotować plan współpracy w projekcie.
Dzień 3: Budżet i finansowanie projektu (8 godzin)
7. Zasady kwalifikowalności wydatków
– Rodzaje kosztów kwalifikowalnych i niekwalifikowalnych.
– Koszty pośrednie i bezpośrednie.
– Limity i restrykcje dotyczące budżetu projektu.
Efekty uczenia się:
– Uczestnik zna zasady kwalifikowalności wydatków w projektach EFS+.
– Uczestnik potrafi ocenić, czy dany wydatek spełnia wymogi programu.
8. Tworzenie budżetu projektu
– Struktura budżetu w projekcie.
– Kalkulacja kosztów i alokacja środków.
– Narzędzia do tworzenia budżetu.
Efekty uczenia się:
– Uczestnik potrafi opracować szczegółowy budżet projektu zgodnie z wytycznymi EFS+.
– Uczestnik zna zasady kalkulacji kosztów w projekcie.
9. Analiza ryzyka finansowego w projektach
– Identyfikacja potencjalnych zagrożeń finansowych.
– Metody minimalizacji ryzyka.
– Monitorowanie i kontrola wydatków w trakcie realizacji projektu.
Efekty uczenia się:
– Uczestnik potrafi zidentyfikować i ocenić ryzyka finansowe projektu.
– Uczestnik zna metody zarządzania ryzykiem w projekcie.
Dzień 4: Przygotowanie pełnego wniosku o dofinansowanie (8 godzin)
10. Pisanie wniosku: część opisowa
– Opis projektu i jego zgodność z celami programu.
– Opis rezultatów i wskaźników.
– Argumentacja na rzecz potrzeby realizacji projektu.
Efekty uczenia się:
– Uczestnik potrafi napisać spójną i przekonującą część opisową wniosku.
– Uczestnik zna zasady argumentowania zgodności projektu z celami programu.
11. Pisanie wniosku: część finansowa
– Wypełnianie sekcji budżetowej wniosku.
– Spójność części opisowej i finansowej.
– Narzędzia i platformy do składania wniosków.
Efekty uczenia się:
– Uczestnik potrafi wypełnić część finansową wniosku o dofinansowanie.
– Uczestnik zna zasady korzystania z platform do składania wniosków.
12. Przygotowanie załączników do wniosku
– Rodzaje wymaganych załączników.
– Formatowanie i dostosowanie dokumentów do wymogów formalnych.
– Najczęstsze błędy w załącznikach.
Efekty uczenia się:
– Uczestnik zna rodzaje wymaganych załączników do wniosków.
– Uczestnik potrafi przygotować komplet dokumentacji aplikacyjnej.
Dzień 5: Ocena, korekta i symulacja procesu aplikacyjnego (8 godzin)
13. Weryfikacja poprawności wniosku
– Najczęstsze błędy w składanych wnioskach.
– Lista kontrolna weryfikacji wniosku.
– Kryteria oceny formalnej i merytorycznej.
Efekty uczenia się:
– Uczestnik potrafi przeprowadzić weryfikację poprawności wniosku.
– Uczestnik zna kryteria oceny formalnej i merytorycznej.
15. Symulacja procesu aplikacyjnego
– Praca zespołowa nad stworzeniem wniosku na podstawie studium przypadku.
– Prezentacja i ocena przygotowanych wniosków.
– Dyskusja i analiza wyników pracy grupowej.
Efekty uczenia się:
– Uczestnik potrafi zastosować zdobytą wiedzę w praktycznym procesie aplikacyjnym.
– Uczestnik zna procesy związane z oceną i prezentacją wniosku.
Podsumowanie i ewaluacja szkolenia
– Podsumowanie najważniejszych zagadnień.
– Test sprawdzający wiedzę.
– Dyskusja i pytania uczestników.
Efekty końcowe uczenia się:
– Uczestnik posiada kompleksową wiedzę na temat przygotowywania wniosków o dofinansowanie w ramach EFS+.
– Uczestnik potrafi przygotować kompletny, spójny i zgodny z wytycznymi wniosek o dofinansowanie.
– Uczestnik zna zasady tworzenia budżetu, opisu działań, wskaźników oraz dokumentacji projektowej.
Cena:
6 000 zł / os.
Zapisy i informacje:
MPROJEKT Marek Pieńkowski
ul. Rawska 19
82-300 Elbląg
NIP: 578 312 45 82